Brainstorming, czyli 5 przykazań efektywnej burzy mózgów

150x110

Brainstorming, czyli tzw. burza mózgów, to proces  twórczego generowania pomysłów lub rozwiązań, podczas  intensywnej, grupowej dyskusji. Chociaż metoda ta w większości przypadków skutkuje kopalnią pomysłów, nieumiejętnie przeprowadzona może doprowadzić wyłącznie do zmarnowanego czasu.

  1. Wyznacz moderatora

Wybranie jednej osoby, która będzie koordynować sesję burzy mózgów, prowadząc ją w produktywnym kierunku, to podstawowy warunek do spełnienia, jeśli zależy nam na zadowalającym efekcie sesji. Powinna to być osoba, która dokładnie zapoznała się z omawianym projektem i postrzegana jest jako autorytatywna postać. Nie może jednak starać się zdominować dyskusję czy pozostałych uczestników i prezentować zbyt wiele pomysłów. Zamiast tego powinna pilnować, by dyskusja swobodnie podążała w różnych kierunkach, ale nie odbiegających od tematu.

  1. Zdefiniuj cele

Najlepiej jest rozpocząć sesję od krótkiego określenia założeń projektu. Nawet jeśli każdy z uczestników zdążył się już wcześniej z nimi zapoznać, warto jest odświeżyć informacje, żeby ukierunkować ich myślenie na odpowiednie tory. Po wspólnym ustaleniu wymogów projektu, należy wyznaczyć cel spotkania – bez tego sesja prawdopodobnie zakończy się niepowodzeniem.

  1. Ustal limit czasowy

Postaraj się ustalić ostateczny deadline i ogłosić go na początku sesji. Dzięki temu upewnisz się, że każdy zdaje sobie sprawę z tego, że cele muszą zostać zrealizowane przed upływem terminu. Silny zespół będzie starać się nie zbaczać z tematu i generować tak wiele pomysłów, na ile pozwoli im na to limit czasowy. W takich sytuacjach łatwo jest się wypalić, dlatego większe projekty podziel na fazy lub kategorie, które zostaną omówione podczas kilku kolejnych sesji, uwzględniających dodatkowe przerwy dla zregenerowania umysłu.

  1. Notuj wszystko

Przygotuj się na spotkanie, zaopatrując się w materiały, takie jak tablica do pisania, arkusze papieru, czy karteczki samoprzylepne, które posłużą do zanotowania wszystkich pomysłów wygenerowanych przez uczestników. Każdy pomysł – zarówno dobry, jak i zły – powinien być krótko zapisany lub symbolicznie naszkicowany. Nie nastawiaj się, że uda Ci się zapamiętać wszystkie najważniejsze rzeczy wymienione podczas sesji, ponieważ po kilku dniach będziesz zastanawiać się, jak mogłeś zapomnieć o tych wszystkich świetnych pomysłach.

  1. Nie osądzaj

Często burze mózgów rozpoczynają się od podkreślenia zasady, że nie ma złych pomysłów. Już od samego początku sesji należy stawiać przede wszystkim na ich ilość, niż jakość. Zamiast więc przez 5 minut omawiać dlaczego dany pomysł jest zły, lub dobry, lepiej go zanotować i przejść do dalszego ich generowania.

 

 Nietrafione lub kontrowersyjne pomysły mogą prowadzić do ciekawych dyskusji, a te skutkować jeszcze lepszymi rozwiązaniami. – mówi Małgorzata Wawro, Social Media Manager GRUPA 365NET. – Zamiast więc krytykować czyjś pomysł, uszanuj go i skomentuj, ale nie w destruktywny sposób. – dodaje.

Kierując się tymi zasadami można odkryć często nietuzinkowe pomysły. Pamiętajmy o tym, że każda burza oczyszcza atmosferę.

GRUPA 365 NET to innowacyjna agencja działająca w obszarze cross-marketingu zintegrowanego wpieranego najnowszymi osiągnięciami technologii w dziedzinie komunikacji PR.Proponujemy kompleksową obsługę 360 oraz doradztwo w obszarze strategii reklamy, marketingu, promocji i PR. Jesteśmy ekspertami działań online w sieci Internet - gdzie rozwijamy projekty o silnym potencjalne komercjalizacji.
 
NR1WINTERNECIE.pl to nasz adres www i miejsce, o które zabiegamy dla naszych klientów.

Więcej na: http://www.NR1wINTERNECIE.pl 

http://www.grupa365net.pl oraz http://www.facebook.com/grupa365net